|
Drama – en utforskende og engasjerende uttrykks- og arbeidsform
(Du kan lese enda mer utfyllende om emnet i boka: Sæbø, Aud Berggraf: Drama – et kunstfag. Tano Aschehoug 1998) Det å være lærer er et sammensatt, utfordrende og krevende
arbeid. Den vanskeligste oppgaven læreren har, er å legge til rette for og
å lede læringsprosesser på en slik måte at studenten/eleven blir involvert
i sin egen læringsprosess. Valg av arbeidsmåter og metoder, er etter mitt
syn, helt avgjørende for elevenes læringsprosess.
Ulike arbeidsmåter og metoder
avspeiler ulike kunnskapssyn, derfor synes jeg det er meget bra at både L97
og rammeplanen for allmennlærerutdanningen tydelig beskriver det
kunnskapssynet og de arbeidsmåter som skal ligge til grunn for arbeidet i
skolen. Rammeplan og forskrift
for 4-årig allmennlærerutdanning er meget klar på dette punktet når den
sier: ”Barn, unge og vaksne skal vere aktive, handlende, medverkande og sjølvstendige. Det skal leggjast opp til produktive aktiviteter der utviklingen skjer som ein konsekvens av ein læringsprosess med vekt på initiativ, eigen skapartrong, samvær og samspill, og der det blir gitt høve til leik og til utforskande, skapande og praktiske arbeidsformer” (s.11). Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen, 1996, stiller de samme krav til arbeidsmåtene som en forutsetning for at læring kan finne sted: ”Læreplanane for faga legg vekt på at elevane skal vera aktive, handlande og sjølvstendige. Dei skal få lære ved å gjere, utforske og prøve ut i aktivt arbeid fram mot ny kunnskap og erkjenning. …I opplæringa skal ein leggje stor vekt på kreative uttrykksformer, opplevingar og refleksjon” (s.75-76). Det kreative og skapende kan komme til uttrykk og brukes på mange ulike måter i undervisningen, blant annet gjennom drama som uttrykks- og arbeidsform. Drama er i L97 omtalt som en av fem arbeidsmåter: ”Drama som fagområde og metode er ein del av innholdet og arbeidsmåtane i fleire fag. Skapande verksemd, opplevingar og kreative uttrykksformer skal lyftast fram i opplæringa” (s.76) Jeg vil på denne bakgrunn gi en kort innføring i noen av de mulighetene drama har til å involvere studentene/elevene i en skapende læreprosess, beskrive noen enkle teknikker og metoder og gi eksempler fra min praksis med drama i undervisningen.
Dramafagets læringspotensialet
Mitt utgangspunkt som lærer er
et helhetlig kunnskapsbegrep som inkluderer alle aspekter ved kunnskapen i
opplæringen. Det at kunnskap har
ulike aspekter betyr at det vi kaller fakta, ferdighet og fortrolighet i
forhold til noe, er gjensidig avhengig av hverandre i et helhetlig
kunnskapsbegrep. Det å ha
kunnskap om noe betyr at en er i
stand til å handle og vurdere konsekvensen av sine handlinger på bakgrunn av
fakta, teori og erfaringer. Dette synet på læring er forankret i både
humanistisk/eksistensiell og kritisk dialektisk filosofi og pedagogikk.
Læring defineres her som en prosess som skjer i den som lærer og som er
avhengig av samspillet mellom den som lærer og omgivelsene/miljøet (Hiim og
Hippe 1993). Dramapedagogikkens
grunnleggende utgangspunkt er at det er samspillet mellom tanke, følelse og
handling som er det essensielle for menneskelig erkjennelse og utvikling (Bolton
1984). For dramafaget er handling i form av dramatisk spill helt sentralt for
å skape det dialektiske forholdet mellom fornuft og følelse som gjør
erkjennelse mulig (Sæbø 1998): Dramafagets
didaktiske tenkning tar utgangspunkt i at læring er en skapende prosess som
skjer i et meningsfullt møte
mellom lærer, elevene og lærestoffet.
Drama
en skapende prosess Det at læring er en skapende
prosess impliserer to grunnforutsetninger. For det første at læring er
avhengig av et personlig, aktivt og ekte engasjement der opplevelser, fakta,
følelser, forståelse og erfaringer utforskes i møte med lærestoffet.
Dernest at både læreren og elevene må ha en åpen og utforskende
innstilling til lærestoffet. Det
subjektive personlige engasjement er en forutsetning for at læringsprosessen
i det hele tatt skal komme i gang. Uten personlig engasjement blir læring
redusert til overfladisk faktalæring, der det å lære for å huske og gjengi
blir det sentrale mål. Fordi denne type undervisning blir nokså forutsigbar,
blir den lett kjedelig og meningsløs for store grupper av elever. Drama ivaretar den skapende
prosessen i det dramatiske spill. Elevene skaper ved hjelp av sin
forestillingsevne og fantasi en spillsituasjon der det gitte lærestoffet
utforskes så åpent og fordomsfritt som mulig. I det elevene begynner å
skape en spillsituasjon, starter
også det vi kan kalle konkretiseringsprosessen av lærestoffet. Den første
forutsetningen for at elevene skal kunne skape en spillsituasjon er at de har
forstått lærestoffets konkrete innhold. Det er på denne bakgrunn at drama
alltid vil være konkretiserende. Men selve konkretiseringen er
bare første nivå i det skapende dramaarbeid. I den videre utforsking av
spillsituasjonen er det lærestoffets betydning og verdi på et personlig-,
samfunns- og universelt plan som utforskes. Nettopp fordi det dramatiske spill
ikke er det reelle livet, gir dette en frihet til fantasien som gir det
dramatiske spillet unike muligheter til å utforske nye muligheter og
konsekvensen av ulike
forståelser og handlinger i forhold til lærestoffet. Den skapende prosessen i drama
tar utgangspunkt i det lekende, fantaserende og utforskende menneske.
Fantasien, menneskets ypperste særtrekk, gjør det mulig for mennesket å
overskride eller frigjøre seg fra de gitte omstendigheter og "leke"
med sine tanker, følelser og handlinger. Det er dette filosofen Schiller
kaller menneskets "lekedrift" og som er grunnleggende i hans
spillteori. Spill og estetisk praksis (dvs. den skapende handling) blir det
eneste som kan skape en syntese mellom følelse og tanke, mellom det
subjektive og det objektive. Den holdning vi også i dag kan
møte om at lek og spill ikke er en
seriøs og alvorlig aktivitet, er en arv vi sliter med fra opplysningstiden
naturvitenskapelige kunnskapssyn som definerte all lek og spill som useriøst
og uten betydning for menneskets erkjennelse. Vestens dualistiske tenkning har
definert lek i motsetning til arbeid og skapt en myte om at arbeid er en
seriøs og ekte aktivitet, mens
lek er useriøs og ikke alvor (Bolton 1984). Lekforskere har vist at dette er
en stor misforståelse. Det at lek og spill er noe annet enn det alminnelige
liv (f.eks. arbeid) gjør den ikke mindre seriøs av den grunn. Leken er av en
annen kvalitet enn det vanlige liv, og det som gjør den til en annen
aktivitet er nettopp at den fremfor alt er den skapende fantasiens eldorado og
domene. R.K.Elliot (1973) omtaler alle fantasihandlinger som menneskets
måte å frigjøre seg fra de gitte omstendigheter på.
Fantasien gjør det mulig å bryte med vår vanebundne måte å
oppfatte og persipere verden, den frisetter mennesket fra den gitte verden og
åpner opp for at nye tanker, følelser og handlinger kan skapes.
På samme måte som leken kvalitativt noe annet enn det vanlige livet, er det dramatiske spill kvalitativt er noe annet enn den virkeligheten det symboliserer. Dersom spillet skal fungere som frisettende for fantasien, må spillets rammer og regler tas på alvor. En må gå inn spillet som-om det var alvor, for å kunne frisette den skapende fantasien. Forutsetningen for at dramafagets læringspotensialet skal forløses er at spillets regler og rammer tas på alvor. Det er nettopp når en går inn i spillet som-om det var virkelighet, tar på alvor spillets regler og rammer, at en fritt kan utfolde seg og utforske spillets innhold. Først da blir spillet en skapende handling og drama en skapende uttrykks- og arbeidsform. Drama
- et meningsfylt møte Læring er avhengig av at
elevene opplever at kunnskapen har betydning for dem, at den angår dem.
Meningen er sjelden gitt på forhånd. Den blir skapt i selve
læringsprosessen. Mening skapes i møte med noe eller noen som engasjerer.
Opplevelse, innlevelse og engasjement er sentrale stikkord for å legge til
rette for og skape meningsfull læring. Det viktigste her er opplevelse, fordi
opplevelsen skjerper vår oppmerksomhet og derfor kan skape innlevelse
og engasjement som er forutsetningen for et ekte mellommenneskelig møte. Det
mellommenneskelige møtet er grunnleggende for bearbeiding og forståelse av
kunnskapens verdi og betydning og det er forutsetningen for å skape ny
helhetlig kunnskap. Lærerens største utfordring i
dag er å motivere elevene, dvs. å skape oppmerksomhet og interesse for
lærestoffet. Den beste måten å motivere elevene på er å la dem selv være
skapende og aktive i forhold til lærestoffet. Når læreren lykkes i å legge
til rette en elevaktiv skapende undervisning, er forutsetningene de aller
beste for at skapende prosesser kan komme i gang. Da har også elevene
mulighet for å bli personlig engasjert og interessert i lærestoffet. All
erfaring viser at personlig engasjement og interesse oppstår som et resultat
av skapende prosesser. Det dramatiske spill, kjernen i
dramafaget, er det mellommenneskelige skapende møte. Det meningsfylte møte
kjennetegnes ved at hele personen, både intellekt, følelser og handling er
til stede og er engasjert i læringsprosessen. I stedet for å snakke, lese og
skrive om lærestoffet, bearbeides
og utforskes lærestoffet i spill
som om det skjedde her-og-nå. Fortid og framtid omgjøres til nåtid i det
dramatiske spill. Det å dikte en historie om til nåtid og presentere den som
om det skjer akkurat nå har til alle tider fasinert og engasjert mennesket.
Barnet gjør det naturlig i sin dramatiske lek, voksne gjør det når de skal
gjenfortelle noe dramatisk de har opplevd. Det særegne for det
meningsfylte møte er at personen er tilstede fullt og helt i øyeblikket, det
uttrykker seg her-og-nå i presens. Det dramatiske spill har store muligheter
til å bli et meningsfylt møte fordi det "dramatiske nå" skjerper
vår oppmerksomhet, fengsler oss og åpner opp for en følelsesmessig
opplevelse som kan skape innlevelse og engasjement i neste omgang. Når
opplevelsen er en del av elevens eget utforskende og skapende dramatiske
arbeid med lærestoffet, er det store muligheter for at elevene engasjeres i
arbeidet både intellektuelt og følelsesmessig. God dramaundervisning
forutsetter at undervisningen legges opp slik at det dramatiske spontane
spillet blir et eksistensielt og meningsfylt møte som kan skape helhet og
mening i læringen for elevene.
LITTERATURLISTE Bolton, Gavin: Innsikt gjennom drama. Dreyer, Oslo 1981. Bolton, Gavin: Drama as Education. Longman 1984 Dalin, Per: Kunnskap og
forståelse. Dagens næringsliv, 22
august 1992 Grendstad, N. M.: Å
lære er å oppdage. Didaktika, Oslo 1986. Heathcote, D. og Bolton, G.: Drama
for learning. Heinemann, Portsmouth 1995 Hiim, H og Hippe, E.: Læring
gjennom opplevelse, forståelse og handling. Universitetsforlaget AS, Oslo
1993 Kirke-, utdannings- og
forskningsdep.: Læreplanverket for den
10-årige grunnskolen. Oslo 1996 Løvlie, Lars: Den estetiske
erfaring. Nordisk pedagogikk, nr.1-2,
1990 Molander, Bengt: Kunskap
i handling.Daidalos AB, Gøteborg 1996 O`Neill, Cecely: Drama
Worlds. Heinemann, Portsmouth 1995 Rasmussen, Bjørn:
Basiskunnskaper slik en kunstpedagog ser det. Bedre
skole, nr.2 - 1990 Schiller, Friedrich: Om
menneskets estetiske oppdragelse i en rekke brev. Solum Forlag, Oslo 1991 Songe-Møller, Anna S.: Dramapedagogikkens
læringspotensialet i forhold til TIK-modellen;
Ny
teaterformidling i klasserommet. Hovedfagsoppgave. Institutt for drama -
film - teater. Universitetet i Trondheim 1993. Sæbø, Aud: Drama i Mønsterplanens intensjoner og i lærernes praksis. Hovedoppgave. Institutt for drama - film -
teater, Universitetet i Trondheim 1985 Sæbø, Aud Berggraf: Drama
– et kunstfag. Tano Aschehoug 1998
|