|
Noen etiske refleksjoner til mitt prosjektDet første jeg spør meg om er : Hva er etikk og hva er forskningsetikk i relasjon til mitt prosjekt. Generell litteratur om etikk skiller mellom ulike normative etiske teorier; regler og prinsipper som bestemmer om en handling er etisk riktig eller gal:
Hver av disse har sitt grunnlag i et bestemt menneske- og
livssyn. Hvor står så jeg som forsker? Umiddelbart reagerer jeg negativt på
den første og tredje teorien, uten at jeg dermed utelukker at disse har sin
verdi. Men når jeg prøver å konkretisere de andre to, blir det klart at også
disse kan jeg få problemer med fordi det er menneskelige handlinger og valg jeg
skal studere i mitt prosjekt. Et
overordnet mål for all forskning er sannheten, og videre må kravet til all
forskning være at den skal være til gagn for deltakerne og samfunnet. Men
”sannheten” vet vi kan forandre seg med tid og sted, være mer eller mindre
relativ. Nettopp derfor er de etiske refleksjonene rundt forskning (og alle våre
handlinger – mener jeg) grunnleggende for påliteligheten (reliabiliteten) og
gyldigheten (validiteten) i resultatet av forskningen (og for hvordan vi lever
sammen i hverdagen). Etiske refleksjoner til problemstillingenProsjektets viktigste utgangspunkt er L97 sine intensjoner og målsettinger om elevaktiv læring og drama i forhold til lærerutdanningens vektlegging av studentaktive læringsformer. L97 er klar på dette punktet: drama skal være en av fem obligatoriske arbeidsmåter både i grunn- og videregående skole. Min forforståelse (og kanskje fordom? som er ervervet gjennom forskning, lærerutdanning og kontakt med skoler, lærere og elever) er at drama i svært liten grad brukes som uttrykks- og arbeidsform i fagene eller er en del av den elevaktive læringen. Med utgangspunkt i de fire ulike etiske teoriene over spør jeg: I hvilken grad har jeg formulert en problemstilling der det jeg antar som resultatet kan bli belastende for de lærerne og lærerstudentene som deltar spesielt, og for skolen og lærerutdanningen generelt? Forsker jeg med begrunnelse i hva L97 og Lov om lærerutdanning sier om elevaktiv læring og drama, selv om deltakelse kan oppleves ubehagelig for deltakerne (pliktetikk)? Forsker jeg , selv om deltakerne kan oppleve prosjektet ubehagelig eller endog ”stigmatiserende”, fordi jeg tror at et eventuelt ”negativt” resultat vil føre til at det settes inn tiltak for å bedre situasjonen (mht elevaktiv læring og drama) i skole og lærerutdanning (konsekvensetikk)? Forsker jeg fordi jeg er ”overbevist” om det gode som drama og elevaktiv læring fører med seg, en tro på at skapende aktiviteter hører til det ”gode” i tilværelsen (klassisk etikk)? Begrunner jeg mitt valg av problemstilling ut i fra min motivasjon og hensikt. Vil jeg skole, lærerutdanning og lærere bare det aller beste og ønsker å hjelpe dem til at deres undervisning kan bli bedre og dermed berike elevenes og studentenes læringsprosess (sinnelagsetikk)? Jeg finner at jeg må svare JA på alle disse spørsmålene,
men et noe betinget JA. Betinget fordi det er forskerens ansvar å ivareta sine
informanter og aller helst skal det være lærerikt også for deltakerne. Det
blir en stor utfordring for meg som forsker å sørge for at det å delta i
prosjektet blir minst mulig ubehagelig og absolutt ikke stigmatiserende.
Etiske refleksjoner underveisMin etiske vurdering av mine egne forskningshandlinger når jeg velger informanter og metoder må ses i lys av grunnleggende og allmenne etiske normer og verdier. Følgende tre områder bør være sentrale forskningsetiske utfordringer; dvs. som forsker må jeg vurdere mine valg av informanter og metoder ut i fra at resultatet av min forskning skal:
Dette prosjektet henter data fra:
For spørreundersøkelsene som foregår online, er det særlig viktig å:
For klasseromsforskningen som primært vil bruke kvalitative metoder, er
det særlig viktig å:
Etiske vurderinger i forhold til presentasjonen av forskningen
At resultatene skal anonymiseres er selvsagt. Ingenting skal kunne føres tilbake til informantene eller aktørene. For meg som forsker kan det bli en ekstra utfordring å finne en god og akseptabel måte å formidle resultatene på, dersom disse inneholder mange ”negative” holdninger og resultater i forhold til elevaktiv læring og drama, slik dette kommer til uttrykk i L97 og Lov om lærerutdanning. Selvsagt skal resultatene presenteres ”sannferdig”, men som forsker må jeg vie ekstra oppmerksomhet mot at min egen forforståelse og eget faglig ståsted ikke stenger for en kritisk analyse av resultatene. Kravet om redelighet og nøyaktighet i presentasjonen av forskningsresultatet må ivaretas også når ”negative” resultater skal formidles. I drama har vi et prinsipp om at selv den mest negative
rolle (skurken, voldsmannen osv) skal fremstilles og spilles sant, men med kjærlighet
og forståelse. Det samme sier jeg her: Selv det mest negative svar på dette
forskningsprosjektets spørsmål må fremstilles sant, men med kjærlighet og
forståelse for de involverte parter. Stavanger 5.september 2002 Aud Berggraf Sæbø |