Prosjekter og utviklingsarbeid
Startside Opp Drama i L97 Evaluering av L97 Elevaktiv læring Kompetansetilbud Litteratur Lenker

 

PUBLIKASJONER

Utviklingsarbeid: Nye metoder i undervisningen

Teater i klasserommet

I forbindelse med prosjektet «Teater i klasserommet» har jeg vært medansvarlig for utvikling av nye metoder i teaterkunstformidlingen. Prosjektet startet i 1989. Heftene kan bestilles fra aud.b.sebo@uis.no

Kunstpedagogiske undervisningsopplegg bl.a. til følgende forestillinger:

bullet

"Mohammed - et spill om flyktninger" HiS 1989

bullet

”En selger død” HiS 1989,

bullet

”Hafrsfjordspelet” HiS 1991,

bullet

”Helten på den grønne øya” HiS 1992,

bullet

«Vildanden» HiS 1993,

bullet

«Brand» HiS 1994,

bullet

«Et dukkehjem» HiS 1995,

bullet

«Helligtrekongersaften» HiS 1995,

bullet

«Erasmus Montanus» HiS 1996,

bullet

«Garman og Worse» HiS 1997, 

bullet

« Jeg - Obstfelder» HiS 1998., « Tre søstre» HiS 1998.

bullet

"Jeppe på Bjerget" HiS 2000

bullet

"Peer Gynt" HiS 2001

I forbindelse med ”Hafrsfjordspelet” gjorde jeg en vitenskapelig undersøkelse:

bullet

Prosjektet "Teater til undervisning”. Evalueringsrapport for ”Hafrsfjordspelet”.

 

Ikke tøft å være død

I forbindelse med Trygg Trafikk sitt prosjekt "Ikke tøft å være død", har jeg videre utviklet selve forestillingen og utviklet kunstfaglig undervisningsmateriell til bruk i klassen før og etter forestillingen. Dette materiellet er lagt ut på Trygg Trafikk sine hjemmesider. 

"Ikke tøft å være død"  forarbeidet finner du  her   og etterarbeidet finner du her

 

Bare Bagateller

I forbindelse med prosjektet «Bare bagateller», et samarbeidsprosjekt mellom Stavanger politikammer, oppvekstetatene i Stavanger, Randaberg og Sola (skole og sosial) og Høgskolen i Stavanger, har jeg vært medansvarlig for:

a) Produksjon av teaterforestilling med elever fra 8.klasse fra samarbeidskommunene, 5 forestillinger i Sola kulturhus 8. - 10. November 1994 (video finnes)

b) Utvikling av et kunstpedagogisk undervisningsopplegg for teamene (lærer, politi, sosialarbeider) til bruk i alle 8.klassene etter at de har opplevd teaterforestillingen. Del av hovedprosjektpermen (12 sider)